Marktonderzoek “Gebruik en waardering business software”
13 november 2013
IT Selector heeft een afstudeerstage plek voor marktonderzoek “Gebruik en waardering Business software in het MKB”
Omschrijving organisatie:
ITselector B.V. is een onafhankelijk bureau dat bedrijven adviseert en begeleidt bij de oriëntatie, selectie en implementatie van business software. Uitgangspunt hierin is altijd de bedrijfsprocessen van de klant in samenhang met gestelde eisen en wensen en het beschikbare budget.
Doel van het onderzoek:
Het in kaart brengen van de meest gebruikte business software onder MKB(+) en grotere organisaties en de daarbij passende motivatie van de bedrijven. De manier waarop de organisatie tot de uiteindelijke keuze voor een bepaalde oplossing is gekomen, maar ook de waardering van het systeem na ingebruikname is een essentieel onderdeel van dit onderzoek. Doel is om een top 10 op te stellen van meest gebruikte en best gewaardeerde business software.
Voor wat betreft de keuze voor een bepaalde oplossing kan worden gedacht aan criteria zoals het beschikbare budget, de bedrijfsgrootte, de branche kennis van de leverancier, de korte- en lange termijn visie van de organisatie.
Qua waardering wordt vooral gekeken naar het gebruikersgemak, het verloop van de implementatie, de adaptatie door de medewerkers, de samenwerking met de leverancier en de mate waarin vooraf gestelde doelen zijn gehaald.
Het onderzoek heeft om twee redenen een sterk uitgangspunt; Het wordt gedaan vanuit een onafhankelijk adviesbureau en de gebruikers van de verschillende oplossingen bepalen in grote mate de uitkomst van het onderzoek.
De bedoeling is om dit onderzoek jaarlijks te houden en te publiceren, waarmee we verwachten dat het voor zowel aanbieders als afnemers van business software een objectieve informatiebron zal zijn; Afnemers leren over de ervaring en visie van mede ondernemers, terwijl de leveranciers eventueel ondermaats gewaardeerde punten kunnen gebruiken als basis voor verbeteringen in hun software oplossing.
Opzet van het onderzoek:
Hoewel de stagiair een grote mate van zelfstandigheid krijgt in het opzetten en uitvoeren van het onderzoek hebben we een aantal richtlijnen uitgezet.
- Bepalen van een vragenlijst/interview: Welke vragen dienen gesteld te worden om de benodigde informatie van de te benaderen organisaties te krijgen?
- Bepalen van de doelgroep: Om een stevige basis voor het onderzoek te hebben en dus voldoende respons verwachten we ongeveer 500 bedrijven te moeten benaderen.
- Opzetten communicatieplan: Op welke manier gaan de bedrijven benaderd worden (mail, online vragenformulier, telefonische toelichting, incentive voor deelnemende bedrijven)? Hoe bereiken we de juiste contactpersoon? Op welke manier worden de gegevens verzameld en geanalyseerd?
- Opzetten tijdsplanning: Inschatten van benodigde tijd per onderdeel van het onderzoek (vragenlijst/interview, doelgroep bepaling, communicatieplan, verzamelen en analyseren response, rapportage o.b.v. ontvangen gegevens).
- Inventariseren benodigde middelen: Werkplek met pc, internet, telefoon en overige kantoor- en administratie benodigdheden is beschikbaar. Voor online zaken (webformulieren, opmaak landingspagina’s etc.) hebben wij de beschikking over een grafisch ontwerper, SEO specialist en programmeur.
Vereiste vaardigheden/kennis:
- Zelfstandigheid.
- Initiatief durven en kunnen nemen.
- Communicatief sterk.
- Beheersing van de Nederlandse taal, in woord en geschrift.
- Begrip van business software (CRM, ERP, E-commerce) oplossingen. Inhoudelijke kennis is niet nodig.
- Bedreven in gebruik van PC, internet en kantoorapplicaties (Word, Excel, Outlook etc.). WordPress is een pre.
Je werkt in een jonge informele omgeving aan een essentieel onderzoek waarbij je alle nodige ondersteuning zult krijgen, terwijl je een grote mate van bewegingsvrijheid hebt. Ben of ken jij deze student, dan horen we dat natuurlijk graag!
Neem voor informatie contact op met Jaap Lucas via 0318-745010 of jlucas@itselector.nl.