ERP: De CEO zegt nee. En dan?
05 februari 2015
U en uw collega’s hebben het er al een poosje over en zijn het eens, de bedrijfsprocessen zijn inefficiënt en nieuwe ERP software zou hiervoor de oplossing bieden. Maar het antwoord van de CEO is kort: nee.
De vraag is allereerst hoe u het idee voor nieuwe ERP software heeft gebracht. De visie van CEO’s gaat vaak over bedrijfswaarde en de manier waarop het bedrijf wordt gestuurd is hier op gebaseerd. Het is daarom van belang om de waarde van nieuwe software voor het bedrijf te concretiseren. ERP systemen zijn in de regel niet goedkoop en ook de implementatie daarvan neemt tijd in beslag, het is daarom geen gemakkelijke beslissing. Door de financiële meerwaarde voor te leggen, wordt deze beslissing makkelijker.
Het komt veel voor dat CEO’s niet goed inzien wat de obstakels zijn die inefficiëntie veroorzaken. Of soms wordt de inefficiëntie zelfs helemaal niet gezien. Dan is er iemand nodig die dit in kaart brengt en hier een visie op creëert. Herkent u zich hierin en bent u wellicht die persoon? Een aantal suggesties:
1. Begrijp uw bedrijf
Hoe is het bedrijf gepositioneerd? Wie zijn de klanten en waarom zijn ze dat bij uw bedrijf en niet bij de concurrentie? Hoe kan het bedrijf zijn concurrentiepositie verbeteren? Om met een waterdicht verhaal aan te komen moet u beginnen met het begrijpen van het bedrijf en in kaart brengen waar nog economisch voordeel te behalen is.
2. Begrijp de CEO
Leer de visie en succesfactoren van de CEO kennen door bijvoorbeeld vergaderingen goed te luisteren en bedrijfsrapporten te lezen. Het is daarnaast aan te raden goed te achterhalen om welke redenen een ERP implementatie wordt afgewezen. Probeer ook wijzer te worden van eerder aan de CEO gepresenteerde initiatieven in het verleden.
3. Breng de problemen van het huidige ERP systeem in kaart
Vraagt u zich goed af waarom het systeem niet naar wens functioneert. Is het lastig om data te delen? Is de informatievoorziening niet goed? Wordt er veel tijd geïnvesteerd om datasets te combineren? Werken afdelingen met totaal andere systemen en processen? Allemaal zaken die u goed en overzichtelijk in kaart moet brengen, zodat u het zelf goed begrijpt en goed kunt overbrengen op anderen, niet in de laatste plaats de CEO.
4. Zoek medestanders bij andere afdelingen
Problemen met processen en systemen zijn meestal geen zeldzaamheid bij één afdeling voorkomen. Het kan goed zijn dat andere afdelingen soortgelijke frustratie hebben en visie hebben over hoe het beter kan. Gesprekken tussen (teamleiders van) afdelingen kan goed zijn om problemen te bespreken die opgelost kunnen worden met een ERP systeem.
5. Bouw een case
Klachten van medewerkers kunnen een goed startpunt zijn voor een business case. Om te overtuigen is het goed om zaken als de mogelijke vooruitgang van de klantenservice, het verbeteren van efficiënte inzet van personeel en andere (potentiële) voordelen van een ERP systeem in kaart te brengen. Na dit gedaan te hebben is het tijd voor een vergelijking: zet de financiële voordelen en de kosten van ERP implementatie tegenover elkaar.
6. Doe het niet alleen
Nu u dit leest en de omvang bevat, denkt u waarschijnlijk: hoe kan ik dit nu combineren met mijn dagelijkse werk? Kan ik dit alleen? Dit zal inderdaad lastig zijn. Een onafhankelijk adviseur kan hier bij helpen.
Bron: Panorama Consulting
Oriënteert u zich op ERP?
Vragen over ERP of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.
Of bel direct: 0318-745010