Tips voor succesvolle CRM implementatie
09 februari 2015
Zonder sales hebben de meeste bedrijven geen bestaansrecht en voor deze sales zijn klanten nodig. Een goede relatie met de klant is hierbij belangrijk en CRM software kan hierbij goed helpen.
Dit kan bijvoorbeeld om de verkopers minder tijd te laten besteden aan administratie of beter te voorzien in relevante informatie voor acquisitie. Veel bedrijven die CRM software implementeren, doen dit voor de eerste keer. Het is dan ook niet vreemd dat deze bedrijven de complexiteit van een implementatie niet volledig kunnen inschatten. In dit artikel geven wij alvast een aantal tips die kunnen helpen bij een succesvolle CRM implementatie.
Een succesvolle CRM implementatie begint met herontwerp van bedrijfsprocessen
Er zijn vele CRM systemen die zijn ingericht op de automatisering van sales processen, maar het is erg belangrijk dat bedrijven de bedrijfsprocessen in kaart brengen voordat nieuwe CRM software wordt geïmplementeerd. Het is namelijk de bedoeling dat de software ervoor zorgt dat de bedrijfsprocessen worden ondersteund en niet andersom. De software moet aangepast worden aan de wensen en eisen van het bedrijf. Maar dan is het wel van belang dat de bedrijfsprocessen kloppen, en deze moeten daarom voorafgaand worden geanalyseerd en waar nodig verbetert.
CRM implementatie vraagt ook om organisatorisch verandermanagement
Een CRM implementatie heeft een zeer grote kans van falen als de afdeling sales niet meebeweegt. Ondanks dat we hierboven aangaven dat CRM software bedrijfsprocessen moet dienen, wil dit niet zeggen dat het sales team zich niet hoeft aan te passen. Het team moet met het systeem leren omgaan en gebruik willen maken van de mogelijkheden die het biedt. Dat vraagt om inspanning en betrokkenheid. Een goede strategie op het organisatorische verandermanagement is hier de sleutel.
CRM software moet aansluiten op andere software
Bij de implementatie van CRM software moet de focus niet alleen liggen op de functionaliteit van deze software, maar ook hoe deze communiceert met andere ERP software. Ook al lijkt de automatisering van de afdeling sales de absolute prioriteit, is het niet minder belangrijk om na te denken over hoe het CRM systeem met andere bedrijfsprocessen (van bijvoorbeeld productie of financiën) communiceert. Bij de selectie van CRM software is het belangrijk dat deze een meerwaarde bied voor de hele organisatie.
Bron: panorama consulting
Meer informatie over CRM?
Vragen over CRM software en implementatie?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.
Of bel direct: 0318-745010