085-0494494

Home > business software > Werkt uw bedrijfssoftware nou juist mee of tegen?

Werkt uw bedrijfssoftware nou juist mee of tegen?

06 maart 2015

Er zijn vele artikelen geschreven over de meerwaarde van bedrijfssoftware zoals ERP software, CRM software en E-commerce software voor de belangrijkste delen van uw bedrijfsprocessen. Ook door ons. In dit artikel bekijken we het eens van de andere kant en stellen we de vraag: kan het zijn dat uw bedrijfssoftware de bedrijfsprocessen juist tegenwerkt in plaats van ondersteunt? 

Door de uitgebreide keuze in pakketten op de markt van ERP, CRM, E-commerce lijkt dit legitieme vraag. Elk systeem heeft immers weer andere voor -en nadelen.

De kosten van een slecht gedefinieerde strategie bij keuze bedrijfssoftware

Een van de uitdagingen van bedrijfssoftware is dat ze allesomvattend zijn, ze zijn van invloed over de breedte van het hele bedrijf. Het komt niet vaak voor dat bedrijven alles compleet functionerend geïmplementeerd krijgen binnen de gestelde tijd. Projectteams nemen vaak niet in acht dat een systeem niet alleen moet werken in het heden, maar juist ook geschikt moet zijn voor de toekomst. Als voorbeeld: er zijn veel processen en systemen niet meer goed binnen uw bedrijf, maar de CRM software is het meest aan verandering toe. Dit is binnen een half jaar te realiseren. Ondanks dat een vernieuwd CRM systeem op de korte termijn het probleem oplost, is het wel aan te raden na te denken over de toekomst. Hoe het systeem integreert met andere systemen en hoe dit zal gaan in de toekomst, is belangrijk om over na te denken. Ondanks dat de implementatie van andere systemen nog niet ter sprake is, is het wel handig na te gaan welke opties het CRM systeem heeft. Daar heeft uw bedrijf over een aantal jaren profijt van. 

Incomplete bedrijfssoftware kan een hoofdpijndossier worden

Een veelvoorkomende valkuil is het kiezen en implementeren van een ERP systeem dat niet overall geschikt is voor de bedrijfsprocessen en daarnaast ook niet ingericht is om opties te hebben in de toekomst. Om het bovengenoemde voorbeeld van CRM aan te houden, stel dat ervoor is gekozen om te kiezen voor een bepaald CRM pakket. Dit CRM pakket is een van de beste op het gebied van CRM, alleen is het wel een grotendeels standalone systeem, wat als SaaS opereert. Ondanks dat het de behoefte van de afdeling CRM zeer goed dekt, is het goed mogelijk dat het systeem niet goed integreert met de rest van het ERP systeem, wat On-Premise draait. Het kan dus goed zijn dat de keuze voor een “minder goed” CRM systeem een betere keuze is, omdat het beter integreert met de rest van uw systemen en bedrijfsprocessen. 

Mensen en processen vormen een niet te onderschatten deel van het succes van bedrijfssoftware

Een strategie voor bedrijfssoftware dat geen rekening houdt met bedrijfsprocessen en de mensen die hierin werkzaam zijn, is per definitie een slechte strategie. Om een strategie te realiseren, is het belangrijk om de bedrijfsprocessen (en processen van mensen) te analyseren en waar nodig bij te sturen of te veranderen. Zonder dit te doen is de kans groot dat er veel wordt geïnvesteerd in nieuwe software, maar dat de uiteindelijke resultaten en ROI nihil zullen zijn. 

Bron: panorama consulting

Meer informatie over bedrijfssoftware?

Vragen over CRM, ERP of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.

Reageer