Internationale ERP implementatie
09 september 2015
Implementatie van een nieuw ERP systeem is een mooie aangelegenheid om te kunnen praten over verandering, na te denken over de toekomst van het bedrijf en met andere afdelingen te sparren over hoe beter samengewerkt kan gaan worden.
Ondanks dat veel mensen aangeven voorstander van verandering te zijn, gebeurt helaas vaak precies het tegenovergestelde. Voornamelijk als mensen zich bevinden in (grote) organisaties. Benodigde veranderingen, die nieuwe ERP software standaard met zich mee brengt, zijn hierdoor vaak erg lastig. Vanaf het begin van de implementatie (en eigenlijk ook de selectie) van bedrijfssoftware, moet goed worden nagedacht over welke problemen een implementatie kan veroorzaken. Zie dit proces als navigeren met een schip in een landschap vol ijsbergen. Aan de oppervlakte weinig problemen te zien, maar als u verder kijkt is er genoeg om op te lossen. Deze ijsbergen bestaan uit jaren van zakelijke beslissingen die door het bedrijf genomen zijn, zowel goede als slechte. Zorg dat uw bedrijf geen Titanic wordt, en detecteer waar zaken veranderd moeten worden.
Het is voor CEO’s en CFO’s van belang om te weten wat op strategisch niveau belangrijk is voor directe collega’s. Daarnaast moeten deze collega’s op de hoogte gesteld én gehouden worden waarom en op welke wijze het nieuwe ERP systeem zal helpen om de gestelde doelen te behalen. Het succes van het nieuwe ERP systeem hangt grotendeels van deze mensen af. Bij perioden van tegenslag tijdens de implementatie (en die zullen komen), kunnen deze mensen de benodigde schouders zijn waarop geleund moet worden. Vooral dan is hun betrokkenheid hard nodig en dit wordt bereikt door hen het nut van het systeem en zijn (toekomstige) voordelen in te laten zien.
Internationale ERP implementatie nog grotere uitdaging
Voor een organisatie die opereert in Nederland, is dit al lastig. Nog lastiger is het voor een organisatie die internationaal opereert. Bij een internationale ERP implementatie is het moeilijker om managers uit ander landen mee te krijgen. “U snapt de markt hier niet”, of “u luistert niet naar ons” zijn veelgehoorde argumenten. Als dit leidt tot tegenwerking is er een groot probleem, dat uiteindelijk weer leidt tot verlies van tijd en geld.
Zowel binnen als buiten de organisatie is het nodig om culturele verschillen te erkennen en sterke en zwakke punten van een (bedrijfs)cultuur bloot te leggen. Probeer voordat het project van start gaat te snappen hoe organisaties werken en hoe de internationale samenwerking in elkaar steekt. Is er een top-down of juist bottom-up management? Welke verschillen zijn er met de Nederlandse vestiging? Het is belangrijk om verwachtingen aan te passen aan wat er te verwachten valt.
Ondanks alle externe druk die komt te liggen op een internationale ERP implementatie, is het noodzaak het contact met het IT team, dat verantwoordelijk is voor de implementatie, niet te verliezen. Blijf communiceren over de voortgang en uitdagingen van het project, zodat ook het team het grote plaatje blijft zien. Ze moeten snappen waarom veranderingen worden doorgevoerd. Als het gevoel er is dat er succes te behalen valt en ze hier volle steun bij krijgen van de hele organisatie, met name op C-level niveau, zullen zij op kritische momenten ook extra gas willen geven. En dat zal dan ook hard nodig zijn.
Samenvattend; een internationale ERP implementatie is een grote uitdaging waar goede communicatie een absolute must is. Als van te voren goed over deze communicatie wordt nagedacht, zal dit eventuele problemen op een later moment grotendeels kunnen voorkomen.
Meer informatie over ERP?
Vragen over ERP of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.
Of bel direct: 0318-745010