Verslag webwinkel vakdagen 2016 (2/3): netto rendement omhoog door verbetering supply chain
26 januari 2016
Woensdag 20 januari bezochten we de webwinkel vakdagen 2016. Van deze beurs doen we in een drieluik verslag, met vandaag deel 2. Deel 1 gemist? Lees hem hier!
Het netto-rendement op uw e-commerce of multi-channel operatie beïnvloeden door verbetering van de supply chain
De inkoop en de supply chain achter een website of multi-channel operatie is in de e-commerce belangrijk voor de winstgevendheid . Meer dan 70% van de kosten worden veroorzaakt met inkoop en supply chain activiteiten, en zijn daarmee bepalend voor winst of verlies. Maar hoe kunt u dit verbeteren en de kosten drukken? De expertgroep Inkoop en Supply Chain ging ernaar op zoek, en Roy Lenders (assiocate partner van Districon), vertelt ons tijdens onze tweede sessie van de webwinkel vakdagen, meer over de resultaten van deze zoektocht.
Om te weten te komen waar het netto-rendement kan worden beïnvloed, is het van belang te weten waar de kosten zitten. Dit zit volgens Lenders bij webwinkels als volgt:
- de inkoopkosten van handelsgoederen zijn 50 tot 70% van de omzet
- logistieke kosten zijn circa 20 tot 25% van de omzet
- Overige kosten (marketing, provisies, sales, ICT, overhead) zijn 10 tot 25% van de kosten
Daarnaast geeft Lenders ons een aantal interessant stellingen/feiten:
- er is geen verschil tussen de winstgevendheid van fysieke winkels en online operaties
- sommige pure-players (bedrijven zonder fysieke winkel, enkel een webwinkel, ) zijn door vergaande automatisering in staat om veel meer omzet per FTE te behalen dan andere retailers
- iedereen worstelt met ICT. Er zijn heel veel verschillende soorten systemen, waarvan zeker niet alle flexibiliteit en innovatie bevorderen. (Hierin geeft IT Selector overigens graag advies!)
De totale kosten van de supply chain bij e-commerce bedrijven met fysieke goederen, ligt tussen de 20 en 30% van de omzet. Voornamelijk de inkoop en supply chain maken een product duurder. Het reduceren van verzendkosten, inkoopkosten en verbetering van automatisering zijn volgens Lenders de punten waar iets te halen valt.
Best practices: replenishment
Het replenishment (bevoorrading / aanvulling) proces kan volgens Lenders worden verbetert op meerdere punten. Zo kunt u auto-replenishment inzetten of ICT laten ondersteunen om de inkooporder te bepalen, om een betere ICT-integratie te hebben met leveranciers. Hiermee verhoogt de conversie. Lenders geeft aan dat er best veel websites zijn waar dit mis gaat, soms is meer dan de helft van de aangeboden producten op de landing page niet meer op voorraad.
Een andere oplossing is een betere bewaking van de inkoopprijs en -marge. Dit door realtime kostprijs aanpassing n.a.v. de laatste inkoopprijzen (ook wel Dynamic Pricing genoemd). Lenders benadrukt dat de kosten dan wel accuraat moeten zijn om dit toe passen. Daarnaast wordt aangegeven dat het belangrijk is dat er een koppeling wordt gemaakt tussen de front-end en replenishment. Dit zodat er wordt aangegeven wanneer een product weer binnenkomt als het niet meer op voorraad is. Of dat het automatisch een mail stuurt als het product weer binnen is. Zo houd u de klant dichterbij.
Best practices: voorraadbeheer
Voor een webwinkel is het vanzelfsprekend het goedkoopst helemaal geen centrale voorraad te hebben. Dit kan bijvoorbeeld door voorraad te halen uit fysieke winkels of dit direct te laten leveren door de leverancier. Daarnaast kan het voorraadbeheer verbetert worden door de voorraadbetrouwbaarheid te verbeteren, met bijvoorbeeld gebruik RFID voor fysieke voorraadtelling en het in en uitboeken o.b.v. EAN codes. Ook helpt een grote betrokkenheid van sales, bij de vraagstelling naar seizoensproducten en nieuwe collecties om voorraadrisico’s te verminderen.
Best practices: ICT
Door barcoding en RFID kan gezorgd worden voor een grotere betrouwbaarheid van de voorraad. Op het gebied van automatisering blijkt dit echter niet gemakkelijk. Lender spreekt van een ICT spaghetti, waar veel webwinkels niet uitkomen. ERP lijkt hier niet de oplossing te zijn volgens Lenders, hij kent niemand die ERP succesvol heeft gekregen voor webwinkels. Lenders is eerder een voorstander van integratie in weblayer (met bijvoorbeeld Magento).
Conclusie: mooie impact op de winstmarge haalbaar
Door de inkoopstrategie te verbeteren en goed te bundelen kan volgens Lenders 5 tot 15% worden bespaart, wat 2,5 tot 7,5% extra winstmarge betekent. Verbetering van de automatisering en ICT rondom replenishment, voorraadbeheer en de multi-channel strategie leveren 2,5 tot 5% extra winstmarge op. Dit zit dan in de besparing in FTE kosten. Daarnaast kan de conversie stijgen met 5 tot 10%.
Meer informatie over E-Commerce?
Vragen over E-Commerce of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.
Of bel direct: 0318-745010