085-0494494

Home > CRM > Vernieuwing KvK systemen bijna voltooid

Vernieuwing KvK systemen bijna voltooid

28 februari 2011

Na vijf jaar zal de Kamer van Koophandel (KvK) eind maart 2011 het ict-centralisatie project afronden. Dit 56 miljoen euro kostende project bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder een centraal Shared Services Center, centralisatie van de ict van de 13 KvK’s, vernieuwing van het crm– en financiële systeem, invoering van de ‘smart-werkplek’ en een nieuwe Handelsregister systeem. Belangrijkste resultaten van het project  zijn volgens de KvK daling van beheerskosten, betere systeembeschikbaarheid en verhoogde beveiliging.

Mansour Jouhri, Manager Informatiemanagement en Ontwikkeling bij de KvK: “Los van het feit dat  we veel zelf kunnen en doen, worden we bij alle systeemveranderingen ondersteund door verschillende partijen, elke met hun eigen specialisatie. Ordina ondersteunt bijvoorbeeld het vernieuwen van het crm-systeem en de financiële omgeving. Atos Origin, Ordina en Capgemini bouwden gezamenlijk aan het nieuwe Handelsregistersysteem.

De tevredenheid onder de Kamers die al op de nieuwe systemen draaien is over het algemeen groot. Het plan om de ict te centraliseren is vanaf het begin door alle Kamers gesteund. Helder kosteninzicht, uniforme werkwijze, centraal meldpunt voor ict vraagstukken en de mogelijkheid om overal te kunnen werken, mits er een internetverbinding aanwezig is, zijn een aantal van de behaalde verbeteringen.

Het bijna opleveren van dit vijfjarige project betekent niet dat er geen nieuwe ict projecten op stapel staan; binnenkort begint de KvK projecten waarin o.a. bestaande producten verdere innovatie ondergaan en communicatie tussen het Handelsregister en andere basisregistraties wordt opgezet. Hiermee hoopt de KvK te komen tot een punt van ‘eenmalig aanleveren, meervoudig gebruik’, om zo ondernemers het onnodig vaak aanleveren van dezelfde gegevens te besparen.

Reageer