De 4 stappen naar Social Media integratie
27 juni 2011
Steven van Belleghem en Dado van Peteghem onderzochten de afgelopen 6 maanden het al dan niet integreren van Social Media in bestaande marketing- en bedrijfsprocessen onder 25 bedrijven. Uit deze interviews kwamen een aantal interessante punten naar voren, waarvan je hieronder een samenvatting aantreft.
Elk bedrijf dat Social Media integratie zoekt gaat door 4 fases:
1) Opbouwen van kennis: Interne kennis wordt opgebouwd om op strategische wijze om te gaan met Social Media.
2) Pilot projecten: Uitdenken van projecten om marketing of financiële waarde aan te tonen en de leercurve van de organisatie te vergroten.
3) Integratie: Het bedrijf dichter bij de klant brengen, actief betrekken van de klant, aanpassen van organisatie structuur.
4) Hefboomeffecten: Door het opzoeken van de hefboomeffecten duikt de echte ROI van Social Media op; grotere impact met minder uitgaven.
De integratie van Social Media gaat niet vanzelf. Opvallend in het onderzoek is dat vrijwel alle bedrijven die vergevorderd zijn in het integratieproces hetzelfde proces hebben doorlopen.
Dit proces bestaat uit 13 strategische stappen:
1 – Interne en externe conversation audit
2 – Opzetten van training en opleiding
3 – Aanpassen van HR strategie
4 – Infrastructuur voorbereiden
5 – Centre of excellence opbouwen
6 – Kiezen en uitvoeren pilot projecten
7 – Creëren van een ‘luistercultuur’
8 – Aanpassen bedrijfsstructuur
9 – Opzetten samenwerking medewerkers en klanten
10 – Content strategie uitwerken
11 – Nieuwe succesindicatoren gebruiken
12 – Sociale hefboom gebruiken
13 – Flexibele en snelle marketing invoeren
Het doorlopen van dit totale proces duurt 24 – 48 maanden, dit hangt af van het soort bedrijf. Essentieel is het kiezen van de juiste pilot projecten. Op korte termijn moet een impact op de organisatie teweeg gebracht worden. Geen enkel bedrijf wil namelijk 24 of zelfs 48 maanden tijd investeren voordat ze resultaat ziet. Tussentijdse successen bevorderen de verdere ontwikkeling van het proces.
bron: Steven van Belleghem en Dado van Peteghem (InSites Consulting)