OTTO: 300 miljoen voor e-commerce
08 april 2013
Otto Group trekt voor een impuls in onlinehandel de portemonnee; Rainer Hillebrand, bestuursvoorzitter van de Duitse groep melde afgelopen week dat hier tot 2015 300 miljoen euro voor wordt uitgetrokken.
Deze impuls moet er onder andere voor zorgen dat de e-commerce omzet groeit van 5,7 miljard naar 8 miljard euro. Via de circa 60 webwinkels wordt al meer dan de helft (57%) van deze omzet gegenereerd, mede door het mobiele verkoop via tablets en smartphones. In Duitsland ligt dit zelfs op 62%.
Via verkopen door sportartikelenleverancier SportScheck en meubelbedrijf Crate & Barrel bedraagt de multichannelsegment omzet al 10 miljard. Volgens Hillebrand is Otto als geen ander klaar voor e-commerce, primair omdat ze de volledige waardeketen verzort, van logistiek tot en me orderverwerking. Deze expertise en infrastructuur wil men ook gaan inzetten om derden te faciliteren; over enkele maande zal een universele betaaloplossing worden gelanceerd, genaamd Yapital.
In 1949 begonnen als schoenhandel, in 1979 in Nederland gevestigde en in 1995 online gegaan, groeide het bedrijf uit tot een van de grootste e-commerce bedrijven. In 2010 stopte Otto Nederland met de bekende catalogus en ging volledig op online over.