Verslag webwinkel vakdagen 2016 (3/3): meer rendement uit big data
02 februari 2016
Woensdag 20 januari bezochten we de webwinkel vakdagen 2016. Van deze beurs doen we in een drieluik verslag, met vandaag deel 3. De andere delen gemist? Lees hier deel 1 en deel 2!
Uitdagingen voor bedrijven om meer rendement uit big data te halen
De expertgroep Big Data & Analytics heeft zich verdiept in de uitdagingen die bedrijven hebben, om optimaal rendement uit de mogelijkheden van big data te halen. Riens Koopman (directeur Cendris Inzicht en Campagnes), deelt met ons de uitkomsten.
Koopman verteld ons dat er 4 V’s zijn die waarde halen uit data: Volume (schaal), Variety (verscheidenheid), Velocity (snelheid) en Veracity (betrouwbaarheid). De vraag die Koopman echter stelt is hoe er meer ROI (Return on Investement) uit big data gehaald kan worden.
Trends 2016 op het gebied van big data
De belangrijkste trends op het gebied van big data zijn volgens Koopman:
- Cloud technologie
- Analytics (Analytics systemen worden in toenemende mate geautomatiseerd. Daarnaast worden analytics steeds door toename van “machine learning”)
- Internet of Things (onder andere door de ontwikkelingen in domotica en automotive neemt de verzameling van data een enorme vlucht)
- Security (is volgens Koopman een grote uitdaging, dat goed geregeld moet worden. Bijvoorbeeld door datalekken pro-actief te melden)
Slechts 0,5% data wordt gebruikt voor analyse
0,5 % van alle data die wordt verzameld wordt daadwerkelijk gebruikt voor analyse. Er wordt enorm veel data vastgelegd, en later pas gekeken wat hiervan het nut kan zijn. Hierdoor ontstaat volgens Koopman een explosie aan data. Een voorbeeld uit de automotive: In de meeste nieuwe auto’s worden kastjes geplaatste die data vastleggen om hier informatie uit te halen. Zoals bijvoorbeeld het verbruik per kilometer. Deze kastjes verzamelen 20 data-items per seconde, dat per wifi gedeeld wordt. Dit zorgt voor enorm veel data. De uitdaging is echter: Wat gaan we met al deze data doen?
Klant gedraagt zich steeds meer omni-channel
De klant oriënteert en koopt in toenemende mate omni-channel. Dit door zich online te oriënteren en vervolgens in een fysieke winkel te kopen, of andersom. Steeds meer (online) bedrijven spelen hier op in door producten zowel online als fysiek aan te bieden. Zo heeft Coolblue aangekondigd meer fysieke winkels te gaan openen. Inzicht krijgen in bijvoorbeeld koopgedrag, wordt hierdoor echter wel lastiger. Volgens Koopman is het dan ook een uitdaging om goed omni-channel te gaan analyseren. Het antwoord op deze uitdaging zijn volgens hem de “Mobile Devices”. Van oriëntatie tot transactie, het kan mobiel gedaan worden. Hiermee vervangt de telefoon de klantenkaart.
Consumer Profiling
Door de groei aan data wordt het steeds beter mogelijk om een goed consumentenprofiel te maken (consumer profiling). Dit profiel hoeft overigens niet per se gebaseerd te zijn op persoonsgegevens, maar kan bijvoorbeeld ook gebaseerd zijn op aankoopgedrag. De drijfveer hierachter is volgens Koopman personalisatie: door gepersonaliseerd te communiceren kan de conversie worden verhoogd.
De 5e V
Om informatie uit data te halen, is de weergave van data erg belangrijk. Daarom wordt regelmatig gesproken over de 5e V van big data: visualisatie. Volgens Koopman is het belangrijk dat de gebruiker snel kan zien wat data vertelt en het ook juist wordt geïnterpreteert. Dit kan het beste worden gerealiseerd door het goed te visualiseren. De analist kan aan de hand van data steeds beter inschatten wanneer welke actie ondernomen moet worden. Hierdoor krijgt hij volgens Koopman in toenemende mate een coachende rol.
Meer informatie over E-Commerce?
Vragen over E-Commerce of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.
Of bel direct: 0318-745010