Exact Live 2016 (1/2): Be Tech Curious
15 november 2016
Net als vorig jaar bezochten we Exact Live en blikken we terug in een tweetal artikelen. Vandaag een sfeerimpressie, volgende week een inhoudelijk artikel over een aantal sessies die we bijwoonden.
Wat meteen opvalt als we binnenkomen is dat het event een stuk ruimer is opgezet dan het vorige jaar. Erg fijn, want waar we vorig jaar nog wel eens moeite hadden om ons door de mensenmassa te bewegen, ging dit nu een stuk gemakkelijker. En dat is met 4.500 bezoekers wel fijn. We zijn iets vertraagd door de trein, maar hebben geluk. Het plenaire openingsprogramma is een half uur uitgesteld, erg aardig van de organisatie.
Het openingsprogramma is, net als vorig jaar, weer heel erg sterk. Op een immens groot scherm krijgen we een intro film te zien, waar we op beeld snel door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen tijd worden meegenomen. We krijgen gelijk al een beetje zin om “Tech Curious” te zijn. Humberto Tan betreedt het podium en vertelt ons dat spreken voor 4.500 man een stuk indrukwekkender is dan de 900.000 kijkers waar hij vanavond voor gaat zitten. Na onvermijdelijk te refereren aan de verkiezing van Trump (“wat een nacht, wat een nacht!”), belooft hij het publiek dat ze naar huis zullen gaan met ’totale inspiratie’.
Toekomst van Exact
Erik van der Meijden, CEO van Exact, betreedt het podium. Tan stelt de vraag hoe het toch komt dat deze zaal weer zo vol zit. “Onze goede uitstraling”, beantwoordt van der Meijden. In zijn hierop volgende presentatie zegt hij dat fantastisch is aan de top. Hiermee bedoelt hij niet zijn functie als CEO, maar wat je ziet als je op een berg staat, het overzicht dat het je geeft. Van der Meijden geeft aan dat het Exact’s doel is om te verbinden. Klanten, medewerkers, bedrijven en apparaten verbinden, aan de hand van data. En overzicht te creëren in data die wordt gegenereerd. Omdat Exact dit als doel stelt, is er veel geïnvesteerd in Analyses en Cloud de afgelopen jaren.
Om mee te gaan met de toekomst, gaat Exact meer inzetten op beeld en spraak. Volgens van der Meijden wordt software in toenemende mate een persoon. Software die naar je luistert, begrijpt wat je bedoelt, en met je praat. Maar dit is toekomstmuziek. Vandaag de dag zet Exact vooral in om hun klanten te helpen met het vinden van klanten. Dit doen ze met de lancering van Exact Connect. Daarnaast geeft van der Meijden aan hard door te willen investeren in de ontwikkeling van de nieuwe oplossingen Exact Connect en Exact Share. Zo zijn ze van plan om 100 nieuwe software-ontwikkelaars aan te nemen, die moeten gaan bouwen aan deze nieuwe oplossingen.
Be Tech Curious
Nadat we zijn meegenomen in de visie van Exact voor de toekomst, kondigt Tan de volgende spreker aan: Christiaan van der Hoeven van het Wereld Natuur Fonds. WNF, dat ook klant is van Exact, maakt veel gebruik van moderne technologie, zo worden drones gebruikt om stropers op te sporen en worden er chips geplaatst in de bedreigde zwarte neushoorn om deze te kunnen volgen. Er volgt een verhaal over hoe WNF de mogelijke uitsterving van de neushoorn tegengaat. Een prachtig verhaal, maar de link met het thema van Exact Live, ‘Be Tech Curious’ zien we niet helemaal. We zullen hier dus ook niet veel verder over uitweiden. Wilt u hier toch meer over lezen? Lees het hier.
Na van der Hoeven komt Kim Liebregts, Country Director Nederland van Tesla het podium op. Zij vertelt dat verwacht wordt dat Tesla’s auto’s in 2020 zelfrijdend worden. Big data van Tesla rijders wordt vertaald naar algoritmes en software die ervoor zorgt dat de auto’s zelfrijdend gaan worden. Nieuwe Tesla auto’s zijn overigens al uitgerust met de hardware om zelfrijdend te zijn. Daarnaast vertelt ze dat de productlijn van Tesla model 3, beschikbaar zal worden vanaf 35.000 euro. Nog steeds niet goedkoop maar een stuk bereikbaarder. Het verhaal van Tesla is zeer interessant, maar helaas weet Liebregts weinig toe te voegen aan zaken die niet al eerder over Tesla in het nieuws zijn geweest.
Het is een leuke en informatieve start, maar echt “Tech Curious”, zijn we deze ochtend nog niet geworden. Mooie verhalen van WNF en Tesla, maar echte (technologische) diepgang is er nog niet. Dat verandert gelukkig met de keynote van Steven van Belleghem. Waar vorig jaar Peter Hinssen de mooiste keynote van de dag deed (niet toevallig iemand waar van Belleghem veel mee samenwerkt), is nu van Belleghem aan de beurt om ons Tech Curious te maken. (Het verslag van vorig jaar terug lezen? Lees hem hier!)
When digital becomes human
Van Belleghem geeft aan dat technologie het zesde zintuig geworden is van de mens. Mede hierdoor komen producten en diensten steeds meer tot leven. Zo is er een CV ketel die je vertelt dat hij over een week kapot gaat, zodat je hem op tijd kan laten repareren. Dit is slechts een voorbeeld van het einde van de reactieve costumer service. “Dit is het tijdperk van de pro-actieve costumer service”, aldus van Belleghem. Reageren voordat het probleem ontstaan is.
Een ander voorbeeld: Amazon en de E-reader. Vroeger wist Amazon hoeveel boeken er verkocht werden, maar door de E-reader weten ze hoeveel boeken er daadwerkelijk worden gelezen. En of er hoofdstukken worden overgeslagen, wanneer gestopt wordt met lezen of wanneer iemand in slaap gevallen is. Amazon ontwikkelt met deze data weer algoritmes die steeds specifieker kunnen worden toegepast op wat jij leuk vindt. Weer een ander voorbeeld: 23andme. Het doel van dit bedrijf is om de grootste DNA data-base te worden. Maar voor het afgeven van je DNA krijg je iets terug. Je spuugt namelijk in een reageerbuisje en een week later ontvang je een e-mail met daarin jouw kans op mogelijke erfelijk ziektes. Het resultaat van dit soort ontwikkelingen is volgens van Belleghem dat we steeds meer emotionele beslissingen gaan nemen op basis van algoritmes. Bekend voorbeeld hiervan is Angelina Jolie die een preventieve operatie beging omdat ze een verhoogde kans op kanker heeft.
Convenience is the new loyalty
Volgens van Belleghem worden consumenten niet langer verliefd op het merk, maar op het gemak. De interface wordt het nieuwe brand. Hij noemt hier het voorbeeld van Booking.com. Deze site heeft een prachtige interface en wordt geroemd om zijn gemak. Maar als van Belleghem vraagt wie in de zaal jaloers is op dit merk, gaan er geen handen omhoog. Een ander voorbeeld dat nog meer tot de verbeelding spreekt, is de Dash Button van Amazon. Klanten hebben een knop liggen naast het product dat ze altijd gebruiken, en drukken op de knop zodra het (bijna) op is. Er wordt door te drukken op de Dash button dan automatisch besteld, betaald en geleverd. Gemak is wat klanten het belangrijkste (gaan) vinden, en het is dan ook belangrijk voor bedrijven om daar op in te gaan zetten.
Als afsluiter worden Jack Plooij & Olav Mol (beide motorsport verslaggevers) door Tan geïnterviewd, over Max Verstappen. Omdat ondergetekende geen groot autosport liefhebber is, dwalen we een beetje af. Later verschijnt ook Max Verstappen zelf nog via een live-feed vanuit Brazilië. Hij deelt ons mede dat het in deze race ideaal zou zijn als het zou gaan regenen, omdat dit in zijn voordeel is. Deze wens bleek afgelopen zondag uit te komen en met succes. Verstappen slaagde er in om in de laatste zeventien ronden van de zestiende naar de derde plek te rijden. Een unieke prestatie.
Vorig jaar werd Exact Live 2015 uitgeroepen tot de beste beurs van het jaar, en ook dit jaar ligt het event weer op hoog niveau. Of het ook dit jaar weer de award wint, dat weten we niet. Wel durven we te stellen dat de kwaliteit van dit event, ten opzichte van andere bedrijfssoftware events, op eenzame hoogte staat.
Meer informatie over Exact?
Vragen over Exact of andere bedrijfssoftware?
Neem contact op met Jaap Lucas voor een vrijblijvend gesprek.
Of bel direct: 0318-745010