Home > CRM Software >
Online CRM
CRM in the Cloud genoemd, ook wel online CRM genoemd, is CRM software die vanaf elke locatie te raadplegen is. Vaak is een online CRM systeem via een browser te benaderen. Een andere term die wordt gebruikt is CRM SaaS, of CRM ‘Software as a Service‘. Dit is de tegenhanger van on-premise CRM software.
Voordelen en nadelen CRM in the cloud
Enkele voordelen van CRM als SaaS zijn:
- Relatief lage basisinvestering doordat aanschaf van hardware niet nodig is.
- Licenties worden niet gekocht, maar middels een periodiek bedrag betaald voor het gebruik er van.
- Zeer lage (of geen) beheerskosten doordat de leverancier van de SaaS software de software beheert.
CRM als SaaS (of Software on demand) kent ook nadelen. Enkele voorbeelden zijn:
- De data bevindt zich op een externe server of servers, waardoor het belangrijk is om zaken als data eigendom en verantwoording helder te hebben.
- Doordat het ‘standaard’ software is, is maatwerk is niet mogelijk. De standaard functionaliteit moet voldoende zijn voor de klant.
- Afhankelijkheid van de beschikbaarheid van server- en netwerk van de SaaS leverancier.
Wel of geen CRM online?
De informatie hierboven een mooi begin, maar mocht u meer willen weten over de mogelijkheden van online CRM of heeft u een concreet project waarbij u wel wat hulp kunt gebruiken? Neem contact met ons op en we helpen u graag verder. U kunt ook direct de Keuzehulp invullen;